Enamuses inimestest möödume me nagu postist, neile vähimatki tähelepanu pööramata, kuni….ninna tulvab parfüüm, äratades tunde, mille mõjul möödujale järele vaatame. Selle reaktsiooni taga on aju limbiline süsteem, mis on tugevalt seotud emotsioonide ja mäluga. Lõhnataju eristabki teistest meeltest selle otsene seos limbilise süsteemiga, mis hõlmab selliseid struktuure nagu mandelkeha ja hipokampus – emotsioonide ja mäluga seotud piirkonnad. See otsetee selgitab, miks lõhnad võivad peaaegu koheselt esile kutsuda erksaid mälestusi, tugevaid emotsioone ja mõjutada meie käitumist. Üksainus hõng tuttavat lõhna, nagu värskelt niidetud rohi või konkreetne parfüüm, võib viia meid tagasi ammu unustatud hetke, äratades selle mälestusega seotud emotsioone. Võib ütelda, et meie ninal on otseliin meie südame ja mälestuste juurde ja meie keha loomulik reaktsioon lõhnadele näitab nende võimu meie psühholoogiliste ja füsioloogiliste seisundite üle.
Parfüüme ongi läbi ajaloo kasutatud isikliku atraktiivsuse ja sotsiaalse suhtluse suurendamiseks. Lõhnadel on võime meie arvamusi peenelt kujundada, muutes kellegi atraktiivsemaks või usaldusväärsemaks. See lõhnaaspekt on inimese evolutsioonis sügavalt juurdunud- feromoonid, keha toodetud kemikaalid, mängivad külgetõmbe- ja paaritumiskäitumises olulist rolli. Isegi kui parfüümid ei sisalda feromoone, on neil võime tugevdada inimese loomulikku lõhna, avaldades sarnast mõju sotsiaalsele dünaamikale.
Kui rääkida lõhaeelistustest, siis naiste ja meeste maitse polegi lõhnade osas alati nii erinev, kui arvata võiks. Kui naised eelistavad lillelisi, puuviljaseid, karamellilisi, värskeid ja vahel ka vürtsised lõhna, siis meestele meeldivad samal ajal sitruselised, vürtsised, naha, värsked ja puidunoodid.
Millised parfüümid võiksid äratada vastasoo tähelepanu?
Erinevate allikate andmeid ühendades on meeste poolt kõige ahvatlevamaks peetud naiste parfüümide hulgas näiteks: Libre by Yves Saint Laurent, Tom Ford Black Orchid, Yves Saint Laurent Black Opium, Versace Bright Crystal ja Gucci Bloom.
Naised omakorda on hinnanud atraktiivsemate meeste lõhnade hulka muuhulgas: Versace Eros EDT, Hugo Boss Bottled, Paco Rabenne Invictus, Tom Ford Noir Extreme ja Giorgio Armani Acqua di Gio Profondo.
Mis on EDP ja EDT erinevused?
Eau de Parfum sisaldab tavaliselt kõrgemat aromaatsete ühendite kontsentratsiooni, umbes 15-20%, mis muudab lõhna rikkalikumaks ja intensiivsemaks. Seetõttu püsib EDP lõhn ka kauem, sageli 6-8 tundi või rohkemgi.
Tualettvees on aromaatsete ühendite kontsentratsioon madalam, tavaliselt umbes 5-15%, olles seetõttu kergem ja pehmem. Tualettvee püsivus on lühem, jäädes umbes 3-5 tunni kanti.
Lõppkokkuvõttes sõltub valik EDP ja EDT vahel isiklikust eelistusest. EDP võib olla eelistatavam õhtul või erilistel puhkudel, samas kui EDT võib olla suurepärane valik igapäevaseks kasutamiseks, aga seegi on maitseasi.
Kui mõtiskled parfüümide säilivuse üle, siis siin EDP ja EDT vahel olulist vahet pole, mõlemad on sarnase säilivusajaga, reeglina 3-5 aastat, kui säilitustingimused on õiged.
Uue parfüümi valimine pole siiski alati lihtne, sest algselt atraktiivne lõhn ei tarvitse paar nädalat hiljem meis enam samu tundeid tekitada ja sõpradegi hinnangud ootamatult erinevaks osutuda. Küll aga tasub uut parfüümi testida väikese pudeliga, võib vähemalt loota, et lõhn saab enne tüdinemist otsa.
Ja kui siis on soov pealkirjas püstitatud küsimuseni jõuda, tasuks küsitluste tulemustega arvestada! Lõhnadel kui kord väidetavalt on otsetee südameni.